Alle forbrukere og virksomheter har en kredittscore. Hvorfor bruker virksomheter kredittscore, og hvordan blir de utviklet? Dette er noen av spørsmålene som vil bli besvart i denne episoden.
Når man søker om kreditt, enten det er forretningslån, boliglån, kredittkort eller lignende, vil utlåneren vite sannsynligheten for at låneren tilbakebetaler lånet. Utlåneren tar en risiko ved å låne bort penger uten garanti for at det vil bli tilbakebetalt. Utlåner kan ikke vite hvordan låntager vil oppføre seg i fremtiden.
Dessverre kan ingen av oss forutse fremtiden. Men det finnes metoder vi kan bruke for å prøve å forutse fremtidig adferd, basert på informasjon vi har i dag. – Julie Berg, Experian
Det er derfor kredittscore eksisterer. Det er en statistisk applikasjonsmodell som forutser kundens fremtidige adferd. Scoremodellen består av en rekke variabler som til sammen har som mål å forutse et gitt utfall, ved bruk av historisk data.
Les mer om vårt kredittvurderingsverktøy CreditOnline.
Få med deg denne episoden og lær hvordan du kan utnytte mulighetene og bruke kredittscore i daglig kredittvurdering.