Nye tall viser en vekst på 16,9% i antallet søknader for å handle på kreditt under Black Week, inkludert Cyber Monday. For Black Friday har veksten vært på 20,1% når det sammenlignes med fjoråret.
Julie Berg, analytiker i Experian, sier veksten er noe overraskende med tanke på den usikre verdenssituasjonen, høyere renter, inflasjon og rekordhøye energirpriser.
Vi forventet vekst, men kanskje ikke så mye. Samtidig vet vi at mye av handelen har flyttet seg fra fysiske butikker til nett. Hvilken er en av forklaringene, sier hun.
39,8% vekst sammenlignet med 2020
Når årets Black Friday sammenlignes med samme dag i 2020, viser tallene en vekst på 39,8% i antall kredittsøk. Tilsvarende veksttall for Black Week er på 29,8%. Julie Berg sier det kan se ut som Black Week i stor grad har tatt over for Black Friday.
Vi ser at antallet kredittsøk er ganske jevnt fordelt over dagene i Black Week. Størst oppgang var det på søndag med 22,8%, etterfulgt av mandagen og fredagen med henholdsvis 19,6 og 18,4%, sier Julie Berg.
Betal ned i tide
Julie Berg sier det vanlig å handle på kreditt. Spesielt på nett der den generelle anbefalingen er å bruke kredittkort fremfor debetkort for å unngå svindel.
Faktum er at du generelt er bedre beskyttet mot svindel ved å bruke kredittkort enn debetkort. Hvilket reduserer risikoen for å tape penger på svindel. Men det er viktig å huske på å betale ned kredittgjelden i tide for å unngå høye renter og potensielle betalingsanmerkninger, sier hun.
Det er viktig å påpeke at kreditt- og långivere også har et stort ansvar i form av å bruke data for beslutninger om å enten innvilge eller avslå søknader om kreditt, sier hun.