La oss introdusere den nye sky- og kunstig intelligensbaserte løsningen Aidrian, som bruker adaptiv maskinlæring for å avdekke svindel uten å negativt påvirke kundeopplevelsen eller konverteringsraten. Løsningen skiller mellom ekte kunder og svindlere med meget høy grad av nøyaktighet. Hvilket reduserer sjansen for såkalte «false positives», der transaksjoner feilaktig avises.
Tall fra siste undersøkelse gjort av Experian viser at hele 73 prosent av respondentene i bedriftssegmentet har forebygging av svindel øverst på dagsordenen. Samtidig har bruk av upresise regelbaserte systemer for å avdekke svindel gjort at reelle kunder også blir avvist i kjøpsprosessen. Så mange som en av fem transaksjoner på nett blir feilaktig avvist, noe som kan koste bedrifter mer enn de ville tapt som følge av svindel – både i form av inntektstap og svekket omdømme
– Over halvparten av bedriftslederne vi snakket med synes det er utfordrende å finne den riktige balansen mellom fortsatt inntektsvekst og forsterket innsats for å redusere svindel. For å bekjempe stadig mer sofistikerte svindelforsøk, ønsker stadig flere bedrifter å bruke KI – og spesielt maskinlæringsteknologi, for å avdekke svindel med høyere grad av presisjon samtidig som man opprettholder en sømløs kundeopplevelse, sier Malin Holmberg, CEO EMEA og APAC, Experian.
Nye svindelmetoder avdekkes
De tradisjonelle, regelbaserte systemene tidligere brukt til å avdekke svindel, krever manuell oppdatering og mangler tilpasningsevne. Aidrian tilpasser seg brukerne automatisk, og lærer seg stadig å avdekke nye former for svindel. Maskinlæringsmodellen den bygger på er selvlærende og oppdateres med nye data hver andre uke, slik at den kan ta stadig mer nøyaktige beslutninger.
Resultatet er en innovativ løsning som dynamisk vurderer hver enkelt bruker, og hvilken svindelrisiko de eventuelt utgjør. Aidrians evne til å skille mellom reelle kunder og svindlere kan redusere sjansen for «false positives» betraktelig, og har vist seg å bidra til en økning i omsetning på opptil 15 prosent.
– Aidrians høye grad av nøyaktighet hjelper bedrifter med å forhindre svindel, samtidig som betalings- og innloggingsprosessen for legitime brukere forblir friksjonsfri. Våre kunder har lenge forespurt en løsning som balanserer ønsket om inntektsvekst og svindelforebygging. Etter å ha utviklet og testet Aidrian i Tyskland det siste året, er vi begeistret over å nå kunne tilby løsningen i andre markeder, avslutter Holmberg.