Oct 2024 | Rapporter |

En ny rapport fra Experian og Forrester Consulting viser at norske bedriftsledere prioriterer kunstig intelligens, skytjenester og datadrevet beslutningstaking for å sikre vekst og konkurransekraft.

En fersk rapport fra Experian, utført i samarbeid med Forrester Consulting, viser at norske virksomheter i finans- og telekomsektoren i økende grad satser på Generativ KI (GenKI) og datadrevet beslutningstaking. Studien, som omfatter 146 ledere på toppnivå i Norge, belyser hvordan virksomhetene tar i bruk avanserte teknologier for å forbedre effektiviteten, kundeengasjementet og risikovurderinger i møte med et utfordrende økonomisk klima.

Skybaserte løsninger i vinden

Digital omstilling og overgang til skytjenester er blant de høyeste prioriteringene for norske bedriftsledere. Hele 73 prosent av respondentene planlegger økte investeringer i skybaserte tjenester for å effektivisere driften. Skytjenester muliggjør også bedre tilgang til data som trengs for KI-baserte kredittvurderinger, noe som gjør at over halvparten(57 %) forventer at kredittplattformene vil være fullt skybaserte innen tre år.

– Skyteknologi blir stadig viktigere for norske bedrifter som ønsker å forbedre driften og få tilgang til data for innsiktsbaserte avgjørelser, sier Bo Rasmussen i Experian Norge. Overgangen til skyplattformer vil vesentlig forbedre hvordan virksomhetene vurderer risiko og engasjerer seg med kundene sine.

KI som konkurransefortrinn

KI har de siste årene blitt et kritisk verktøy for å oppnå konkurransefortrinn. Rapporten viser at 68 prosent av norske bedriftsledere mener at deres konkurransekraft avhenger av hvor godt de utnytter KI-teknologien. Samtidig forventer 67 prosent at GenKI vil forbedre måten de vurderer risiko på, særlig ved å analysere alternative datakilder.

– Kappløpet for å fullt ut utnytte kraften av KI er i gang, og norske virksomheter har ambisjoner om å lede an, sier Bo Rasmussen i Experian Norge. Ved å investere i KI kan virksomhetene fatte beslutninger raskere og mer presist, noe som både de selv og kunden vil dra nytte av.

Raskere analyser og modellutvikling

Flere norske virksomheter opplever at det tar for lang tid å utvikle og implementere KI/ML-modeller. Hele 55 prosent av respondentene ønsker raskere analyseprosesser. De virksomhetene som har implementert skybaserte plattformer opplever at de nå kan sette modeller i produksjon i løpet av uker i stedet for måneder.

– Norske virksomheter ser et klart behov for å akselerere analysene sine. Skybaserte plattformer gir dem muligheten til å agere raskere på endringer i forbrukeratferd, sier Bo Rasmussen.

Proaktiv kundehåndtering mot økonomisk sårbarhet

Mange bedriftsledere er også bekymret for kundenes økonomiske sårbarhet. Hele 70 prosent av respondentene forventer økte lånetap på grunn av høye inflasjons- og rentenivåer. Dette har ført til at 49 prosent av risikoledere har intensjon om å øke proaktiv kundehåndtering for å forebygge økonomiske problemer.

– Ved å utnytte alternative data og KI-verktøy kan norske virksomheter identifisere sårbare kunder tidlig og gi dem hjelp før de havner i vanskelige situasjoner, avslutter Bo Rasmussen i Experian Norge.

 

Last ned den fulle rapporten her